ARTIKEL
ARTIKEL
De Klarinet 131 – jaargang 22 – november / december 2020
door Vic de Kater
Na zijn bejubelde opname van de klarinetconcerti van Mozart, Bruch en Finzi (met de London Philharmonic) en zijn ‘solo’-interpretatie van Steve Reichs New York Counterpoint, keert de Belgische klarinetvirtuoos Roeland Hendrikx op zijn nieuwe cd naar zijn kamermuzikale roots terug, met zijn eigen ensemble, dat hij in 2015 oprichtte, en dat zich in essentie toespitst op het rijke repertoire voor klarinet, piano en strijkers.
Piet Swerts
In oktober verscheen de cd Le Bestiaire. Daarop brengt het ensemble nieuw werk van de Belgische componist Piet Swerts. Swerts is vooral bekend van zijn Pianoconcerto nr. 2 (Rotations), dat in 1986 als verplicht werk voor de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd werd uitgekozen. Ook zijn vioolconcerto Zodiac was in 1997 een verplicht werk voor de Elisabethwedstrijd. Voor Roeland Hendrikx schreef Swerts in 2001 een welluidend en uiterst succesvol Klarinetkwintet. Vorig jaar schreef de componist nieuwe kamermuziek voor Roeland Hendrikx en zijn ensemble: Le Bestiaire. Voor dit nieuwe werk vond Swerts inspiratie in de dichtbundel Le Bestiaire van de Franse dichter Guillaume Apollinaire. Een twintigtal dieren passeert de revue, telkens in korte muzikale karakterschetsen.
Daarnaast maakte Swerts een bewerking van de orkestsuite Le Carnaval des Animaux van Camille Saint-Saëns, voor klarinet, piano en strijkkwartet. En zo ontstond er een programma vol met satirische dierenportretten. Opvallend is dat Roeland Hendrikx bij deze productie niet enkel klarinet, maar vaak ook basklarinet speelt. Want die leent zich natuurlijk uitstekend voor de grotere en langzamere dieren!
Gedichten en etsen
Het Roeland Hendrikx Ensemble vond het belangrijk dat, naast de muziek, ook de gedichten van Apollinaire deel zouden uitmaken van dit nieuwe concertprogramma. Daarom maakte dichter Stijn De Paepe moderne Nederlandse vertalingen. En kunstenares Emilie Lauwers herinterpreteerde de houtsneden van Raoul Dufy, die de gedichten in de originele editie van Le Bestiaire uit 1911 vergezelden. Zij slaagt er in haar eigen etsen uitstekend in om zowel de kwintessens van de dieren vast te leggen, als Apollinaires uitgebreide interpretatie ervan te portretteren.
Van Le Bestiaire werd ook een televisiedocumentaire gemaakt, waarin het hele project wordt gevolgd, van de compositie tot de première. Er zijn repetitie- en concertbeelden te zien, er wordt poëzie gedeclameerd en er zijn ook interviews met Roeland Hendrikx, Liebrecht Vanbeckevoort, Piet Swerts, Stijn De Paepe, Emilie Lauwers en Fransemuziekkenner Hervé Niquet. Het is zeker de moeite om de documentaire eens bekijken (dat kan op YouTube).
Beethoven en Mozart
Roeland Hendrikx zal in de komende maanden ook opnieuw als solist te horen zijn: in november toert hij met het Belgische kamerorkest Casco Phil onder leiding van dirigent Bart van Reyn door België. Samen brengen zij het vioolconcerto van Beethoven … op klarinet. De première hiervan vond plaats op 18 oktober in Kortrijk, in november volgen nog concerten in Mechelen, Brussel en Sint-Truiden.
Daarna is er een concertreeks met Roeland als solist met The London Philharmonic Orchestra. Zij werkten reeds samen voor de cd Dedications met de klarinetconcerto’s van Mozart, Finzi en het dubbelconcerto van Bruch, die in 2018 verscheen. The London Philharmonic nodigde Roeland uit voor een concerttour met het klarinetconcert van Mozart, onder leiding van de Italiaanse sterdirigent Enrique Mazolla. Deze tour staat gepland voor februari, met voorstellingen in Brugge, Antwerpen, Groningen, Heerlen en Utrecht. Hopelijk kan tegen die tijd het cultuurleven weer volop doorgaan …